Hur jag hittade motivationen..

Fick några fråger om hur jag gått tillväga med min träning och hur jag hittade motivationen.

Jag fick min motivation tackvare att pappa sa att vi skulle ha en tävling, den som går ner mest till midsommar. Detta sa han alltså till mig under jul och nyårs ledigheten. Den som vid midsommar gått ner mest vann då femhundra kroner från varje person som var med i tävlingen, som var mina föräldrar och min syster. Självklart vann jag, det var ju det som var poängen. Detta var en otrolig morot för mig, så när jag kom hem till Karlskrona var de bara att handla bra och nyttig mat. Den träning jag utförde var endast promenader, när jag jobbade gick jag alltid i minst 60min direkt efter jobbet. På helgerna eller lediga dagar var det promenad innan frukost på minst 45min sedan en promenad senare på dagen på minst 60min.

 Jag var så pass "stark" att jag bara vägde mig på lördagsmorgonen, för väger man sig varje dag är risken stor att man bara blir besviken och tänker f*n ingen idè för de händer inget! Så väg er bara en gång i veckan på morgonen efter att ni varit på toa, samt utan kläder. Mätt er även runt midjan för där märks de snabbt även om de inte syns på vågen. Eller så prövar ni tex ett par jeans som ni vet att ni inte kommer i. Prova dem igen efter ca 4veckor så kommer ni märka resultat.

Jag försökte även att äta ofta fast lite.
Frukost- Havreringar med ett tärnat päron samt vaniljyoughurt 0.5%fett
Mellanmål- 1½knäckebröd med smör 1koppkaffe
Lunch- Varijerat då jag jobbade som mattant under denna period så käka de som serverades men de blev oftast egengjord pizzasallad samt 1 knäckebröd
Mellanmål- Frukt
Middag- Kassler med matvete och broccoli lr Makrilfile med matvete lr grillad kyckling med bulgur lr bacon med fulkornsmakaroner. Detta är dem rätterna jag kommer ihåg nu, jag är ingen grönsaksätare så. :)
Kvällsmat- Smothi med frystabär, 1 banan och vanlijyoughurt.

Det jag försökte tänka på var att inte äta så mycket kolhydrater, jag hade aldrig bröd hemma och ät nästan aldrig detta. Självklart kom godissuget ibland då köpte jag jordnötter eller åt mera frukt. Men de är klart att jag fick mega mega godis sug då gick jag ner till service butiken och köpte typ choklad 3 för 10 eller liknande, för jag vet att om jag blir godissugen och jag försöker lura mig av de eller vad jag ska säga så kommer jag bara äta och köpa ännu mer typ dagen efter. Så därför var de bättre för mig att köpa nått litet när jag väl var godissugen så var de över sen. :)  Jag drack inget annat än vanligt vatten eller vatten som jag själv bubblade i soda streamen, drack även några koppas kaffe i veckan.

Den sista månaden i Karlskrona skippa jag busskortet och cyklade istället till jobbet 5.7 km enkel väg.

Nu äter jag lite annorlunda men försöker fortfarande att inte äta alltför mycket kolhydrater och bröd. Träningen ser även den lite annorlunda ut, då jag nu tränar på gym samt ute och springer. Det som gör att jag har motivationen uppe nu är att jag käner va bra jag mår plus att jag har hittat ett träningssätt som jag tycker är kul och passar mig. Det tror jag är en mycket viktig faktor, att man hittar en träningsform som passar en som person. För att hitta denna träningen man tycker om så måste man våga probva massa olika träningsformer. Jag har tex provat på att gå på olika gruppaktiviteter, bara gymträning, gym plus gruppaktiviteter, bara löpning med mera. Ni måste hitta det som passar er! För om man inte tycker träningen är ROLIG blir de genast mycket svårare att genomföra den. Då hittar man alltid massa ursäkter mm för att tex gå till gymmet!! En sak till är att har man inget att göra på hela dagen om man är ledig tex dra och träna direkt du vaknat då, för då har du hela dagen till annat. Istället för att dra ut på de och tänka jag gör de sen jag ska bara.. Ja så blir de inget tillslut.. Men de är också något som man får testa sig fram till vad som passar en! Även om man inte alls känner för att träna en dag gå och träna iaf för de känns så mycket bättre nr man väl kommit igång med träningen.

 

Jao detta var lite kort om hur de såg ut samt ser ut för mig. Och lite råd till er som känner att ni behövde de!

Lycka till och kör hårt!!

 

 


Kommentarer
Postat av: Sandie

tack för svaret :)

2010-11-16 @ 13:48:49
URL: http://swedhik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0