Mina tankar ang 15 timmars barn

Jag känner att jag nu måste få skriva av mig för jag blir så arg och även ledsen på föräldrar som lämnar sina barn på dagis samma dag som dem fött en till unge typ.. Jag tycker bara de är så fel bara för att man får lämna storasyskonet på dagis på heltid den första månaden så behöver man ju inte de. Speciellt inte dem första 10dagarna som båda föräldrarna är hemma. Sen blir barnet ett tyvärr alltför vanligt 15h barn på dagis. Förstår inte föräldrarna att barnen fattar att jaha nu blir jag lämnad här på dagis medan mamma/pappa och lillasyskonet drar hem igen och ja gör massa kul som att fika och handla med mera med mera. Jag har sett detta själv i verksamheten eftersom jag utbildar mig till just förskolelärare. De barn som precis blivit storasyskon förändras helt och hållet dem blir som helt ny småpersoner. Och det tycker jag är hemskt, varför skaffar man då fler barn om man inte kan ta hand om alla sina barn!!! Föräldrar nu förtiden verkar vara så jäkla bekväma och lata enligt mig.
 För de är klart man FÅR ju lämna barnen på dagis klart vi gör de då, för de är ju så jobbigt nu när den lilla/lille ska ammas, bytas blöjor med mera.. Men hallå skaffar man ett syskon så får man väl för sjutton ta hand om dem båda.. Men då kommer snacket om att dem behöver stimuleras hit och dit och att dem måste få leka med sina kompisar bla bla bla.. Det finns till exempel öppnaförskolor som man kan gå till med sina barn nyfödda och storasyskon. Stimuleringen klara man lika bra av att göra hemma då tex bebisen sover för de gör dem vad jag vet rätt mycket i början. Det känns som att alla har så jäkla mycket bortförklaringar fast de i självaverket är så att dem bara är lata och bekväma och självklart utnyttjar alla tjänster som finns. En annan sak jag inte förstår är hur i hela friden man orkar gå upp och ta på båda kidsen kläder och sedan ge sig ut för att den stora ska till dagis i 5timmar. De spelar ju ingen roll om den lille tex sover vid 8 tiden för upp måste dem för storasyskonet ska till dagis klockan 9 så tjopp tjopp dra upp ungen bara och ut och in till dagis och alla dessa härliga dagisbaciller.. Men vad gör väl de om bebisen på 5dagar blir sjuk storasyskonet får ju leka med sina kompisar som är så viktigt när h*n är ca 3år. Ne fy faan säger jag åt detta!!

Kommentarer
Postat av: Nhea

Ja så kan man se det. Eller så kan man tänka ett steg längre. Syskon nr. 1 har fått ha sina föräldrar & dess närhet & uppmärksamhet alldeles för sig själv i flera år. Nr.2 får chansen att få sina föräldrars fulla uppmärksamhet & närhet i 14 dagar & därefter några timmar i veckan. Att som andra barn slippa att alltid "bara" hänga med eller få anpassa sig till syskon nr. 1.

2011-02-03 @ 11:05:16
URL: http://nheas.blogg.se/
Postat av: mor

hej håller fullständigt med dig . låt barnen vila och vara i hemmiljö så länge som möjligt, nu för tiden ska det bara stressas runt överallt,sen klagar man att det är sååå jobbigt. vi ska utbilda oss i många år får kanske första jobbet vid 28 år nej låt barna vara i lugn och ro i småbarnsåldern .

2011-02-03 @ 14:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0